fredag den 6. februar 2015

Sufismen


Sufismen opstod da islam i det 8. århundrede bredte sig kraftigt og fik stor verdslig magt. Nogle muslimer mente at det materielle overdøvede det åndelige og disse blev kaldt sufi’er (arabisk for ”uld” refererende til deres simple uldklædedragt)

Askesen: Sufi’erne var afholdende – og afstod fra menneskelig kontakt i perioder, mediterede og fastede. Desuden reciteres koranpassager.

Modtagelse af det "officiel" islam: Sufi’erne provokerede med deres gudsopfattelse – at man igennem meditation og ritualer kan ”møde” gud – samt ved tilbedelse af deres ledere (à anfægter monoteismen) og dette ledte til voldsomme sammenstød.

al-Ghazali: (1058-1111) moderat sufi. Underviste på en koranskole i Bagdad da han besluttede sig for at blive sufi. Levede i 10 års askese indtil han genindtrådte som lærer nu i sufismen.

Lærer-elev-forholdet indenfor sufismen: læren, som også kaldes shaik, overfører sin viden videre til sin elev, som så selv kan blive shaik en dag. elverne beretter om sine fremskridt og erfaringer til sin shaik, som så giver elven nye opgaver efter elvens behov og evner.

Ritualer:
  • “Sama” recitation af længere passager fra koranen (ofte sat til musik)
  • “Sawm” - faste - længere end normalt og udenfor ramadanen
  • “Dhikr” - at ihukomme/nævne ord med det formål at få  koranen ind i hjertet
Folkelighed: Udfører stort socialt arbejde (hospitaler og undervisning)
Bringer Islam ned til jorden ved hjælp af recitationer med musik og små ritualer. fx fejring af hellige personers fødselsdage eller minde-ritualer

Den mutazilitiske bevægelse

800-tallet: Abaside kaliffen Al-Ma’mun, gik ind for rationel tænkning og fornuft. Han støttede Mu’tazila-bevægelsen og under hans styre fik flere fra bevægelsen høje stillinger indenfor regeringsmagten. Han forfulgte dem som var uenige med ham, i at koranen var menneskeskabt og derfor blev Ahmad B. Hanbal fængslet. Efter Al-Ma’muns død vendte den politiske situation og i 847 vandt Ash'ariyahernes (skrift)fundamentalistisk tilgang til Koranen (tolkning ikke tilladt)
à Stagneret udvikling i den muslimske verden.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar