Sufismen opstod da islam i
det 8. århundrede bredte sig kraftigt og fik stor verdslig magt. Nogle muslimer
mente at det materielle overdøvede det åndelige og disse blev kaldt sufi’er (arabisk for ”uld” refererende
til deres simple uldklædedragt)
Askesen: Sufi’erne var afholdende
– og afstod fra menneskelig kontakt i perioder, mediterede og fastede. Desuden
reciteres koranpassager.
Modtagelse
af det "officiel" islam: Sufi’erne provokerede med deres gudsopfattelse
– at man igennem meditation og ritualer kan ”møde” gud – samt ved tilbedelse af
deres ledere (à
anfægter monoteismen) og dette ledte til voldsomme sammenstød.
al-Ghazali: (1058-1111)
moderat sufi. Underviste på en koranskole i Bagdad da han besluttede sig for at
blive sufi. Levede i 10 års askese indtil han genindtrådte som lærer nu i
sufismen.
Lærer-elev-forholdet indenfor sufismen: læren, som også kaldes shaik, overfører
sin viden videre til sin elev, som så selv kan blive shaik en dag. elverne
beretter om sine fremskridt og erfaringer til sin shaik, som så giver elven nye
opgaver efter elvens behov og evner.
Ritualer:
- “Sama”
recitation af længere passager fra koranen (ofte sat til musik)
- “Sawm”
- faste - længere end normalt og udenfor ramadanen
- “Dhikr” - at ihukomme/nævne ord med det formål at få koranen ind i hjertet
Folkelighed: Udfører stort socialt arbejde (hospitaler og
undervisning)
Bringer Islam ned til jorden ved hjælp af recitationer
med musik og små ritualer. fx fejring af hellige personers fødselsdage eller
minde-ritualer
Den mutazilitiske bevægelse
800-tallet: Abaside kaliffen
Al-Ma’mun, gik ind for rationel tænkning og fornuft. Han støttede Mu’tazila-bevægelsen
og under hans styre fik flere fra bevægelsen høje stillinger indenfor
regeringsmagten. Han forfulgte dem som var uenige med ham, i at koranen var
menneskeskabt og derfor blev Ahmad B. Hanbal fængslet. Efter Al-Ma’muns død
vendte den politiske situation og i 847 vandt Ash'ariyahernes (skrift)fundamentalistisk
tilgang til Koranen (tolkning ikke tilladt)
à Stagneret udvikling i den muslimske verden.
à Stagneret udvikling i den muslimske verden.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar