torsdag den 29. januar 2015

Religion d. 28/01

Dagens lektie:

Læs side 69-71 om "Kirkemødet i Clermont" samt "beskrivelsen af Jerusalems erobring".

Læs desuden "Af Sura 19 Marjam" samt "Af Sura 4 Kvinderne", s. 75-77.

Læs teksterne grundigt og tag hjemmefra stilling til, om der er noget af den teori, vi hidtil har anvendt, som kan bruges til at beskrive/forklare en eller flere af teksterne.

Gruppe 5: Koranens betydning, Gud, Engle, De sidste tider, Mennesket og Islams fem søjler (s. 24-33)

Islams dødssynd no. 1: Shirk (at sætte noget over eller ved siden af Allah)

Ifølge nogle muslimer findes der en sjette søjle. Søjlen beskriver den indre krig, der findes inde i os alle. Denne kamp går ud på, om man som muslim har gjort det rigtige. F. Eks doneret det beløb man skulle.

                  Marjam

Indefra/udefra:
·      Indefra, en del af Koranen (vi sendte vor ånd til hende)

Resumé:
·      Marjam bliver gravid af en engel – Jomfrufødsel. Barnet fortæller at Gud har gjort ham til en profet.

Budskab:
·      Barnet er vigtig, men ikke Guds søn.

Overnaturlige ting:
·      Talende baby
·      Jomfrufødsel
·      Daddeltræ (skulle dæmpe smerten, ved hjælp af dadler)
·      Engel (formodentlig Gabriel)

Brugbart teori:
·      Præmoderne religionskritik

                         Kvinderne

Indefra/udefra:
·      Indefra, Sura 4 – en del af Koranen (Guds ord)

Resumé:
·      Den sande historie om Jesus à Kun én Gud (han har ikke en søn). Jøder = vantro, Kristne har misforstået Jesus à der er vantro. Jesus blev ikke korsfæstet.

Budskab:
·      Kristne er forkert på den (henviser til den kristne treenighed)

Overnaturlige ting:
·      Gud
·      Jesus blev løftet til himmels af Gud

Brugbart teori:
·      Præmoderne religionskritik
·      Essenstialisme

1. Hvordan skulle islam udmøntes i praksis umiddelbart efter Muhammeds død - og under Ummayaderne?
·      (kaliffer) dem som kendte mohammed skulle bestemme under ummayderne onsatte man qadi’er (dommere). Qadi’er skulle følge Koranen, men måtte ellers dømme ud fra fornuft og sunna. Uholdbart så ansatte ularna’er som skrev forbindende fortolkninger.

2. Hvilken rolle spillede al-Shafi?
·      Al-sharif grundlagde en retsskole. Muhammads sunna (levevis) var det vigtigste

3. Hvad betyder Sharia?
·      Vejen til drikkestedet

4. Hvad er en hadith (en gang for alle!)?
·      Muha,,eds ”rigtige” levemåde

5. Hvad er en troværdig Hadith?
·      Den der er tættest på profetens ord om profetens gøren

6. Hvordan fungerer Sharia-systemet?
·      Gudsåbenbaringer
·      Hadith
·      Qijas à parallel
·      Enigheds konsensus

7. Hvilke områder måtte de islamiske domstole i virkeligheden indskrænke sig til?
·      Kontraktskrivning
·      Person ret – familie ret

8. Hvilke to tendenser ser man i "moderne tid"?
·      God vs. Dårlig Sharia
·      Sekulært uddannede advokater à mere prestige og statsstøtte end ummaer fordi de skønnes bedre – konfliktløsere

·      Sharia i praksis

Ingen kommentarer:

Send en kommentar