tirsdag den 27. januar 2015

27/1-15 - Islam

Fremlæggelser om det grundlæggende i Islam ud fra google docs:
Gruppe 3, 4 & 5.

https://docs.google.com/document/d/17eGlkoNIQQV6THyGrMnpaZ0PgPk2efrH7C1zBkrnoS4/edit#

Islam - det grundlæggende

I skal arbejde med flere centrale elementer i islams tilblivelse. I skal fremføre jeres oplæg - og I vil få en karakter for præsentationen.

I skal gøre følgende:

  1. Arbejd løbende i dette dokument
  2. Anvend grundbogen som udgangspunkt - sammenfat afsnittene med jeres egne ord
  3. Find en alternativ kilde, der belyser ét eller flere af jeres temaer. Forhold jer kritisk til kilden. Anfør et link til den i dette dokument.
  4. Find et billede, der passer til jeres tekst. Sæt billedet ind i dokumentet.

Gruppe 1: Legenden, Uvidenhedens tid, Fødsel og opvækst, Samfundsstrukturen (s. 7-11)


Legenden:
Det handler om profeten Muhammed som dreng, han er på vej hjem til Mekka fra Damaskus. Under rejsen møder de en kristen munk. Munken havde tidligere i en bog læst at han på selvsamme dag ville møde en karavane hvor en af personerne ville vise sig at blive betydningsfuld i fremtiden. Munken kunne konstatere at det ikke var nogle af dem der førte karavanen og bad om at se kamel passeren, Muhammed. Muhammed havde et mærke mellem skuldrene som munken mente indikerede hans betydning og at han senere ville blive profet. Munken beder karavanen om at tage sig godt af Muhammed, da jøderne højst sandsynligt ville forsøge at dræbe ham hvis de fandt ud af hans betydning.   

Fødsel og opvækst:
Muhammed født omkring år 570. Hans far dør inden fødslen og moderen dør efter fødslen. Muhammed bliver bortadopteret og bliver senere ansat som medhjælper hos en rig købmandsenke. Disse to blev senere gift. Muhammed menes at have været 25 og købmandsenken 40. Ægteskabet menes at have været lykkeligt både rent følelesmæssigt men også økonomisk. Den økonomiske tryghed gjorde at Muhammed fik tid til at give sig hen til religiøs søgen.
På hans karavanerejser (beskrevet i legenden) menes han at have diskuteret religion både med jøder og kristne, hvis religioner lå langt fra dem han selv kendte til (monoteisme >< polyisme)   

Uvidenhedernes tid:
Tiden før Muhammed blev profet er kendt som uvidenhedernes tid (Jahiliyya) På den tid blev en form for naturreligion dyrket. Religionen var centreret om kaba’en i Mekka. Kaba’en menes førhen at have været et mødested for lokale stammer.
Mekka betyder “Stå fast” eller “bliv stående” Hvilket er en tilbagevisning til den ed man aflægger på et helligt sted, som ikke kan brydes. Kaba’en er den vigtigste hellige lokation i Mekka.
Kaba betyder terning. (henvisning til formen) Pladsen foran er det centrale sted.
Den tidligere religion er kendt for at tilbede træer og sten. Sten blev taget med på karavane rejser som helligdom.
Kaba’en var ejet af Quraysh-klanen (Muhammed tilhørte denne) De tilbedte flere guder. Allah var en af disse guder og Allahs tre døtre. Allah var alment kendt i den arabiske verden.

Samfundsstrukturen:
Den før islamiske religion havde en etisk forståelse som var det patriarkalske samfund. Store familier opdelt i rang som beskyttede og hjalp hinanden. en familie = En klan. Flere klaner = en stamme. Gæstfrihed og gavmildhed var af stor betydning for denne samfundsstruktur.
Livet for en kvinde ville vi den dag i dag anse for at være undertrykkende.
Denne samfundsform var ved at gå i opløsning.
Der blev på den tid oprettet handelsbyer rundt omkring, blandt andet i Mekka. Klanen som styrede i Mekka var kendt for at være griske og arrogante. De tidligste af Muhammeds åbenbaringer var meget kritisk omkring Quraysh-klanen, da de ikke værnede om de tidligere værdier (gæstfrihed og gavmildhed)  

Billedet viser hvordan man levede før og på Muhammeds tid.

http://www.religion.dk/islam/hvem-var-sayyid-qutb

Gruppe 2: Muhammeds religiøse gennembrud, Modstand og flugt til Medina, Forhold til jøderne, Sejren over Mekka (s. 11-15)


Muhammads religiøse gennembrud
  • Islam kom til ham under meditation i Hira-hulen
  • Englen Gabrial viste sig for ham
  • Befalede ham at “fremsige”/”recitere”.
  • Muhammad takkede først nej, men gav efter senere da Gabrial sagde, “...”
  • Herefter slutter uvidenhedens tid, da Muhammad nu skulle profetere Guds vilje til folket i Mekka .“Sig, at mennesker, …”
  • Advarer mod dommedag
  • Ingen må modarbejde hans forskyndelse, ingen kan undfly den
  • Straffen for dem som ikke lytter er helvede og paradis for dem som lytter
  • I 22 år forsat åbenbaringerne før de blev nedskrevet i koranen. (610-632)
Hira-hulen

Modstand og flugt til Medina
  • Modstand og latterliggørelse i Mekka
→ Muhammed og hans tilhængere drager mod Yatrib - Senere kaldet Medina “Profetens by” (År 622 e.Kr./år 0)
  • Hijra - at melde sig udaf klan- eller slægtssammenhænge → Umma “De troendes fællesskabBestående af Muhammeds tilhængere og al-ansar (Vennerne - som bød dem velkomne i Medina)
  • Åbenbaringerne i Medina - anvisninger for hvordan fællesskabet skulle fungere,  forskrifter for adfærd ift. familien og fællesskabet samt ritual-beskrivelser → Muhammed ledte ud fra disse principper.

Forholdet til jøderne:
  • Muhammad ønskede, at de tre indflydelsesrige jødiske klaner i Medina skulle slutte sig til ham.
  • Muhammed så sin forkyndelse som en forlængelse af GT’s budskab.
  • da jøderne ikke accepterede Muhammads umma, foretog han et brud med de ritualler, de to religioner havde tilfælles:
    under bøn skulle man nu vende hovedet mod Mekka.
    fredag som helligdag
    faste i årets 9. måned
  • stadig stridigheder mellem jøderne og muslimerne i Medina → 2 af de jødiske klaner flygtede. Den tredje klan, som direkte modarbejdede Muhammads umma blev genstand for massakre.

Sejren over Mekka:
  • Muhammed indleder i krig mod Mekka fra Medina - dette indebar plyndringer, chikane og reelle kamphandlinger.
  • Der findes mange kilder om krigsperioden, men deres pålidelighed betvivles.
  • Begge parter led under krigen, hvilket senere førte til fredsslutning.
  • År 630 e.Kr. → indbyggerne i Mekka konverterer til Islam. Muhammed renser Kabaen for hedenske symboler.
  • Beduinhøvdinge anerkender Muhammed som profet og konverterer → Muhammad blev reelt leder af Arabien.  



Naveed Baig (Imam → indefra synsvinkel ift. islam): Jødedommen har mere tilfælles med Islam end med kristendommen (- Treenighed) - Forskellen findes i praksis, hvor muslimerne gør det “rigtigt”

Bent Lexner (Overrabiner → indefra synsvinkel jødedommen): Enige om at være uenige med kristendommen mht. treenigheden og fordi de er ritualreligioner. Jødisk mor → jødisk barn.

Gruppe 3: Muhammed og kvinderne, Afsluttende om Muhammed, De retledede kaliffer, Islams ekspansion (s. 15-20)

  • Fri eller bundet??

Muhammed og kvinderne:
  • Muhammed havde i alt 11 hustruer, flere var af politiske hensyn
  • En af Muhammeds koner; Aisha bliver i dag fremstillet som en feministisk heltinde. Det kan ses som en kritik af den mandsdominerede religion.
Afsluttende om Muhammed:
  • Før Muhammeds død, fastsatte han ritualerne for valfarten, som stadig gælder i dag.
  • Der er modsætninger mellem Jesus og Muhammed, hvor Jesus døde ensom på korset og Muhammed døde på sin magts tind
  • Nogle hævder at Islam blev udbredt med sværdet og kristendommen  gennem det åndelige

Hovedtræk i islams historie - de retledede kaliffer:
  • Efter Muhammeds død opstod der strid om hvem der skulle være Muhammeds efterfølger. Islam blev delt i to:
    • Sunnitere og Shi´itter.
  • Sunniterne valgte Abu Bakr, ansås for værende Muhammeds nærmeste medarbejder, far til Aisha. Herefter valgtes handledygtige mænd og ikke alene religiøst, men også politisk og økonomisk orienterede.
    • 90 % af alle muslimer tilørte denne gruppe, Sunna = sædvane, indikere at størstedelen tilhører Sunniterne.

  • Shi´itterne valgte Muhammeds datters mand; Ali, fætter til Muhammed.
  • Politisk magt → ← slægts magt
Teori:
Hvem udpeges som den næste leder
Kvalificerede disciple (sunniter), gennem blodet(arve)(shi’itter), lederen udpeger en ny leder eller ved ritualer  

Islam ekspansion:
  • Muhammed havde planlagt felttog, for at udbrede Islam, som hans efterfølgere realiserede
  • Islam blev udbredt til Mellemøsten, dele af Asien, Nordafrika og det sydlige Europa.
  • Grunde til Islams ekspansion:
  1. udmattende indbyrdes krige i de ekspanderede lande → nemme at overtage
  2. Dygtige strateger, som udførte ekspansionen. De kæmpede for Guds sag →  derfor til døden (martyrer)
  3. Gode adminitratorere → ikke hård ved de besatte områder. Man tvang dem ikke til at skifte religion, men mange folk valgte selv .
  • Dar al-islam → Islams land
  • Dar al-Harb →   krigens land(de ekspanderede områder)

Sekundær litteratur:
Kvinder ifølge profeten Muhammeds ord
  • Indefra → tilbeder islam, har et farvet syn.
  • Upålidelig kilde - kan umiddelbart ikke understøttes.
  • Henviser til forskellige Hadither → troværdighed.
    • Mener at kvinden er frigjort, alligevel:
    • Sammenlignes hun med æsler og sorte hunde, avlsmaskiner (islam sejrer med flertal), skurke og udelige bæster.
    • Hun afbryder en mands bøn, hvis hun går forbi ham inden for et stenkasts længde.
    • Hun må ikke rejse alene i mere end et døgn.
    • Hun må kun faste med ægtemandens tilladelse.
    • Hun skal være til rådighed for ægtemandens seksuelle behov hele tiden.

Gruppe 4: Ummayader og Abbasider, Korstogene (s. 20-23)


Ummayader:

Påberåber sig ikke autroritet som Mohammeds efterfølgere, men opfører sig som konger, så folket føler sig presset til, at gøre oprør og indføre en form for sharia.
Understøttede deres ønske om sharia med citater fra Koranen, som gjorde det acceptabelt at vælte et styre, som ikke er var ført på islamistiske principper.
Sammenligner det med Mohammeds oprør mod autoriteterne i Mekka.
I år 750 bryder oprøret ud mod "de ugudelige ummuyader" og begrunder det som et ønske om, at føre Islam tilbage til den rette vej.
Abbasiderne vandt og flyttede kalifatet til Bagdad fra Damaskus.
Efter oprøret opstår der en stor interesse for videnskab, filosofi og kunst, og araberne bliver førerende inde for disse felter.
I 800-tallet forener de viden og Islam i den mutazilistiske filosofiske bevægelse.
De prøver at indføre dem som statreligion, men det slår fejl og bliver betragtet som kætteri af de konservative muslimer.
Herved satte de en stopper for sekularisme.

Korstogene:

Islam gik ind for, at muslimerne skulle bo i et fredeligt område, kaldet "Dar al-islam", beskyttet af islams hære. Kristne og jøder måtte gerne opholde sig i området, men de skulle betale en særlig skat, og de måtte normalvis gerne have synagoger og kirker, der dog blevet revet ned under særlige omstændigher.

Korstogene vender op og ned på situationen; De kristne, udsendt af pave Urban II i 1095, indtager muslimernes land, Palæstina, for at rydde det for muslimre (hedninge). De kristne i området havde dog ikke noget ønske om, at blive befriede, da Dar al-islam også beskyttede dem.
I 1099 erobrer de kristne Jerusalem, hvilket satte en stopper for freden mellem de to religioner. I 1187 vinder muslimerne det dog tilbage igen anført af Saladdin - imodsætning til de kristne var de dog mindre blodtørstige.
For Kristendommen har korstogene ikke gjort den store forskel, men dette kan diskuteres, at det er en af grundene til, at Islam stadig er kritiske overfor Kristendommen.



Gruppe 5: Koranens betydning, Gud, Engle, De sidste tider, Mennesket, Islams fem søjler (s. 24-33)


Koranens betydning:
Koranen betyder: “Det der skal høres”
Koranens betydning i islam, sammenlignes med den betydning Jesus har for de kristne. De kristne opfatter Jesus som inkanationen af guds ord, mens muslimen besidder guds ord i form af en åbenbaret tekst nedskrevet i Koranen.
Sharia er islams lov - Har koranen som det centrale grundlag.

Gud:
  • Absolut monteisme(ingen søn), han er den eneste gud og større end det kan udtrykkes
  • Skabte jorden for at glæde mennesket - vi tilbeder ham tilgengæld for harmoni og hvile
  • Han vil dømme os på dommedag
  • Hans barmhjertighed gør ham til en retfærdig dommer
  • At prøve at personificere ham er blasfemi - kulthandling gennem bøn
  • Han kan nævnes med 99 “skønne navne” som ikke forgiver at beskrive gud

Engle:
  • Englenes opgave er at ære gud og beskytte/bevogte menneskene.
  • Da mennesket blev skabt, skulle englene falde på knæ og tilbede dem.
  • Ibris er den faldne engel - han nægtede at tilbede menneskene.
  • Gabriel var den engel der overbragte Mohammed koranen.

De sidste tider:
  • efter døden bliver menneskets sjæl  bragt til gud af englene
  • Spurgt om deres gud, profet, religion og deres bederetning
  • Efter hvad de svarer bliver de sendt til helvede eller paradis. her er de indtil den endelige dommedag
  • Gud er dommer
  • Profeterne og englene kan gå i forbøn for mennesket og hele folkeslag, men gud fælder den endelige dom.

Mennesket:
  • Guds Kalif. (Stedfortræder)
  • mennesket skal herse på verden på Guds vegne, og er derfor udstyret med fornuft og mulighed for at bruge sine kræfter i samklang med guds vilje.
  • Mennesket er ufuldkomment (Glemsomt og uopmærksomt)
  • Mennesket har kunne finde på at gå imod gud, og hans magt. så derfor har gud sendt profeter for at påminde.
  • Mennesket er ikke syndigt. så derfor ingen syndefalds forestillinger i islam.


De fem søjler:
Udgør fundamentet hvorpå muslimers religiøse liv hviler - de er minimumkravet
Bekendelsen:
Gudsopfattelsen, samt accept af alle læresætninger og instruktioner fra Mohammed som guddommeligt inspirerede. “Der findes ingen anden gud end Allah og Muhammed er hans sendebud

Bønnen:
  • Salat (rituelle børn) Mennesket henvender sig til gud om trøst, tilgivelse eller hjælp i krise.
  • rituelle bøn bøn er en tidebøn. den skal udføres fem gange hver dag og på faste tidspunkter.

Almisse:
  • Zakat betyder renselse
  • Zakat er en religiøs pligt, hvor man skal betale en sum penge til moskeen ca. 2.5 % og det går til de fattige, og medvirker i at man ikke bliver et egoistisk menneske.

Faste:
Man hverken spiser, drikker, ryger eller har sex fra solopgang til solnedgang under ramadan. Formålet er at opleve afhængighed af gud og have sympati med de fattige.

Valfart:
  • Den sidste måned i den muslimske kalender.
  • Mindst en gang i livet, bør en muslim HVIS helbredet eller økonomien ikke sættes på spil, valfarer til Mekka.


Tekst 6: tekstmosaik omkring korstogene (s. 69-71)

Tekst a: Kirkemødet i Clermont - den 27 november 1095

  • Indefra --> Foucher de Chartres
    • Øjenvidne til Pave Urban II's tale 
    • Deltager af korstogene
    • Farvet gengivelse 
  • Paven (sammenligner sig selv med Gud): beder folket om at hjælpe deres kristne brødre i Dar al-Islam 
    • Hvorfor? - hedningene har ødelagt kirker og rigerne. Det er Guds vilje, at de skal drage afsted. 
    • Belønning/motivation - Gud tilgiver dem deres synder, hvis de ofre sig for troen. Det er Herren selv, Guds nåde og magt fra Gud. 

Tekst b: Beskrivelse af Jerusalems erobring i 1098

  • Afsender??? 
  • Hedningene(muslimer, saracenerne) besejres -> indikere indefra synsvinkel 
  • Beskriver opfyldelsen af al lykke ved Jesu grav 
  • Saracenerne: nogle blev dræbt, andre taget til gidsler og nogle begik selvmord. 
  • Lig i alle gader --> ligbål oprettes uden for porten, ligene flyttes af resterende saracenere (sammenlignes med Holocaust). 
  • Underskylder deres handlinger med Guds vilje. 

Diskussion om teori på de to tekster på Todaysmeet


Spørgsmål stillet: Hvilken teori giver mening at anvende i forhold til korstogene?
  • Præmoderne religionskritik
    • To religioner der udøver kritik mod hinanden 
      • Kristendommen kritiserer Islam.
      • Mener kristendommen er mere korrekt end Islam, argumentere med Guds ord. 
  • Weber:
    • Individet sætter sig igennem
      • En karismatisk leder - pave Urban II 
      • Bindeledet 
      • Katalyserede korstogene
      • Korstogenes start --> Urbans opotonistiske holdning, vil fremme sig selv 
  • Durkheim/Effervescence 
    • Sammenholdet i krigen 
      • Sammenhold i kristendommen 
    • Stemning, båndet, det rituelle sættes til side og kollektivet træder frem.
  • Det Arabiske Forår
    • Religionens rolle
      • Bruges til at komme til magten, magtpolitisk spil.
    • Politisk forskel 










Ingen kommentarer:

Send en kommentar