mandag den 20. oktober 2014

Fremlæggelser i temaer inden for Nordisk Religion d. 10.10.2014

Lykke, Flugt og Frederik J

Emne: Blót

Odin har en sang, som bliver brugt i en form for gudtjeneste.
Gudtjenesten bliver holdt 4 gange årligt – jævndøgn/sol

De stiller sig i en rundkreds, hvor der bliver sunget en sang hvor de tilbeder de nordiske guder i baggrunden. De skal alle stå med fakler i hånden, og beder om magt og mod.
De klæder sig alle i forskelligt tøj, og får en plet i panden (blod).
1000 år tilbage ofrede de mennesker til de nordiske guder.
Der sker 3 faser igennem deres bøn.
Blot er en velsignelsesreligion hvorimod kristendommen er en frelsereligion.
                     
Noget for noget – (do ut des) – ”jeg giver, for at du skal give”.

Den nordiske mytologi og kristendommen kan sammenlignes, på deres gudtjenester.

teorien om overgangsritualer. Han hedder Van Gennep (Udtaler g som r)

Thea og Sara J

Emne: Konvertering til asatro  dengang og nu

Jim Lyngvild er asatroende.
Han beder til Thor og Freya, Thor for styrke og Freya for kærlighed.

Der er mere en 4 store blótte, der er mange små.
Det rykker sig hele tiden, der er ikke en bestemt dag ligesom fx juleaften i kristendommen.
Deres Alfeblót er lige som vores juleaften, hvor kun familien måtte være med. Trods deres normale venlighed og gæstfrihed.

Ofringerne foregik på et hørv, som er udenfor – de hænger dyr op, så de kommer højere op mod guderne.

Asatrosamfund i dag som hedder …..  grundlagt i 1997 (måske)
mange troende, og meget overvægt af mænd, mange er over 30 år og fra storbyen.

Man kan stadig være medlem af folkekirken – og hvis man skal være medlem skal man bare være troende.

Der er gode råd, men ikke regler. Og man fortolker selv det man ville og hvordan man vil det.
I denne tro beder man ikke til guderne, man ære dem ved at skåle med dem eller indtage et måltid med dem. De sidder med til bords, og det er dem vi fejre.

Man skaber sin egen tro – set igennem en selv.
Casper Lerdahl J

Emne: Døden – hvilken betydning?

Teksten handler om den ærefulde og den uværdige død
og det er en indefra kilde – han siger: man skal have en ærefuld død for at have et godt liv efter døden (det nye liv) – det er ærefuld at dø i kamp.

4 afsnit:
1 – præsentationen om den ærefulde og uværdige død
2 – livet efter døden.  – Man har opnået noget godt i livet, og derfor får du et godt liv efter døden. Hvorimod hvis du ikke har opnået noget i livet, kommer der ikke et liv efter døden.
3 – Præsentation af maren – Den skamfulde død – Maren kommer og kvæler en om natten, og der hvor marridt kommer fra.
4 – idealmanden


Christian Enevoldsen og Simon Laursen J

Emne: Bersærker gang/kamp

Man har en dyr man ligner eller følger – for at være bersærker gang er man en bjørn.


Laura, Keld og Cecilie J

Emne: Ragnarok

Dommedag – jorden går under .
Varsler på dommedag:
3 års krig
3 års vinter
solen og månen sluges af ulve
Fenrisulven slippes løs
Kamp mellem guder og fjender

Man kan hjælpe med at klippe det øverste, altså spidsen eller bunden af skoen.

Den handler om hvad der sker når verden er brændt/væk – Nogen vil komme i himlen og de onde mennesker, så som mordere eller edsbrydere vil komme i Nåstranden, hvor de vil leve til evig tid.
Handler om hvad der sker efter enden, minder meget om kristendommen (efterlivet)
To mennesker overlever og nogen få guder. Menneskerne minder om Adam og Eva.

Der er en dommedag for at

Deprivationsteori = man bliver presset ud i religion
Socialisationsteori = man bliver socialiseret ind i religionen – påvirket af omgivelserne
Teorien om det rationelle valg = man vælger at blive troende – teorien går ud på at man forholder sig til hvad de forskellige religioner har og byde på. Man reflekter.

Dommedag = Når verden ”ender” så får man dommen fra gud om hvor man så skal hen – himlen?/helvede?
Og vi har derfor en dommedag, for at finde ud af hvad der skal ske efter livet.

Afspejler velsignelsesreligionen.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar