Læs s. 2 i kompendiet om "Det babylonske eksil"
(kun indtil "Judæa lå").
Hjemmefra skulle vi svare på følgende spørgsmål:
1. Hvilken betydning har eksilet for skabelsen af jødedommen?
- . - perserne tillader jøderne at vende hjem
til Babylon i år 538 f.v.t det
medføre.
- En spredning af jøderne der valgte at blive hvor de var.
- - De hjemvendte jøder genopbygger landet
og bygger det andet tempel i Jerusalem.
- - Under eksilet er der blevet skabt centrale religiøse ritualer som
overholdelse af den ugentlige shabbat
og omskærelsen af drenge indføres ( ritualet fra dreng til mand )
- - Det er under eksilet at jødedommens grund tanker formuleres
nemlig tanken om monoteisme, altså at der kun findes en universel guddom.
- -
Det var også her at de hellige tekster
som Toraen begyndte.
Ordforklaringer
til teksten ” det babylonske eksil”
-
Eksil : er når man er væk for et
land. F.eks det babylonske eksil.
-
Synkretisme : er når man blander religioner.
-
Radikalisme : skærper egen religion.
s.3 De 10 bud fra 2 mos 20,1-21.
Analyse af teksten :
Tekst type. Lov
tekst
1 ) indefra- udefra kilde.
- indefra kilde pga. Den er taget direkte fra Moses bøgerne.
2) hvor står de 10 bud.
- 1 : ingen
andre guder à
monolatri el. Monoteisme ? ( vers 3 )
- 2 : intet gudebillede ( vers 4 )
- 3 :du må ikke lyve i herrens navn ( vers 7 )
- 4 : husk
sabbats – dag ( vers 10 )
- 5 : ær mor og far ( vers 12 )
- 6 :du må ikke
begå drab ( vers 13 )
- 7 :du må ikke
bryde ægteskab ( vers 14 )
- 8 : du må ikke
stjæle ( vers 15 )
- 9 : du må ikke
vidne falsk mod din næste ( vers
16)
- 10 : du må
ikke begære din næstes hustru eller noget som helts af din næstes ejendom.
3 ) gud og menneske. ( guds billede )
- Gud er den almægtige
og man skal adlyde ham. Han kender forskellen på godt og ondt eks. Vers
40.
4) hvem er Moses ?
- Moses er jødernes profet og frelser jøderne fra egypterne.
Durkheim og Weber.
1. Hvad er religionssociologi?
- religionssociologi studere religion som et produkt af
individ og samfund. I religionssociologi fokuseres på religion, som den
udtrykkes af individer og grupper, og som den formes af og former samfund og
kultur. Religionssociologisk metode inddrager typisk interview, feltarbejde
eller spørgeskemaer. Religion, som den udspiler sig. Når man spørger ”
interesserer religionssociologer. Det vil sige de udtryk for religion, som
praktiseres af udøverne, hvad enten de er religiøse eksperter, eller kun har
lidt eller ingen tilknytning til de religiøse institutioner.
2. Hvad betegner "effervescence"?
- betyder ”
sprudlen eller overstadighed” .
Det der betegner effervescence er at det beskriver den særlige stemning
og samhørlighed, der kan opstå under ritualer ( et eksempel som ikke er
religiøs kunne være stemningen, som kan opstå under en koncert eller en
fodboldkamp ) Da ritualer har symbolsk betydning, deltagerne i ritualerne tage
den rituelle samhørighed med sig i deres daglige liv. Men til forskel fra de
ikke religiøse ritualer er det de religiøse institutioner, som hjælper til med
at opretholde ritualets vigtighed.
3. Hvilken betydning har grupper i forhold til religion? :
- uden grupper
vil der ikke være en religion. Da religion er et gruppefænomen som er skabt af
fællesskabet. I den forstand er religions skabt af samfundet, og individet er
derfor ikke i stand til at påvirke sin egen religion, eller overhovedet at
vælge den. Religion skabes primært af strukturen, ikke af den enkelte aktør.
4. Hvad var Weber optaget af at forstå?
- han mente at det er individet, altså den enkle aktør som
skaber religionen. Weber var optaget af at forstå individets handlinger som rationelle og
meningsskabende.
5. Hvilken rolle har det enkelte menneske i forhold til
religionen som system hos Weber?
- den enkeltes handlinger er betydningsfulde. Det er primært aktørerne, der skaber og
opretholder strukturen, men det er ikke sikkert, aktørerne selv synes/ved, at
de gør det.
Mange hollywood-film slutter med "The End". Men
hvordan slutter Bibelen? Hvad står i de allersidste linjer i Bibelen?
På bibelselskabet.dk kan man finde tekst steder fra biblen.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar